Logotyp Statens medieråd
Logotyp Statens medieråd


Stort intresse för No hate-kampanjen

Senast uppdaterad: 2016-11-14

Statens medieråds pågående kampanj mot näthat, No Hate Speech Movement, möter stort intresse. Ett inlägg på Facebook, som vänder sig till skolor och bibliotek, har nåtts av över 50 000 personer och fått 1 100 kommentarer och delningar.

Bild på barn med mobil

Foto: Madelein Larsson Wollnik

No Hate Speech Movement är en kampanj som Statens medieråd driver på regeringens uppdrag. Syftet är att förebygga hat och hot och kränkningar på nätet, särskilt för barn och unga.

– Det stora intresset för kampanjen och vårt material visar att vi kanske mer än någonsin behöver och vill göra något åt den hårda tonen på nätet och hur vi umgås med varandra digitalt. Särskilt viktigt är det att värna om våra barn och unga på nätet, säger Helena Dal, ansvarig för No hate-kampanjen på Statens medieråd.

En del av No hate-materialet finns upplagt som en lektion på lärarsajten Lektion.se. Sidan med No hate-lektionen har fått 670 visningar på tre veckor – att jämföra med 1 000–2 000 visningar på en hel termin, som är normalt för en bra lektion, enligt Emma Blondell på lektion.se.

”Kärleksbudskap” på No hate-dagen

I samband med No hate-dagen den 4 november spreds ett stort antal ”kärleksbudskap” i sociala medier. På Instagram var antalet inlägg under hashtagen #NoHateSE 1872, och på Twitter låg hashtagen på plats 15 över de mest använda hashtagarna i Sverige (trending topics) under fredagen. Ett Facebook-inlägg om No hate-dagen har delats 234 gånger. Förutom ett stort antal privatpersoner har också många offentliga aktörer uppmärksammat dagen, bland dem BRIS, UR Pedagogerna, Nyheter24, Röda korsets ungdomsförbund, Ung Media Sverige, Nätaktivisterna, Make Equal och Riksidrottsförbundet.

”Inte bara onda människor”

Flera medier har också uppmärksammat No hate-dagen, bland andra SVT Nyheter Helsingborg, Sveriges Radio Västmanland, Sveriges radio Skaraborg, Blekinge läns tidning och Nyheter24 och P4 Stockholm, där Helena Dal sade:

– Det behöver inte bara vara onda människor som hatar, utan det kan vara ett samtal som går för långt. Kanske mest alarmerande är flickor som inte vågar ha en röst på nätet – vad gör det med demokratin i förlängningen? Om en tjej vill utbilda sig till journalist och sedan inte kan uttrycka det hon kommer fram till, då är vi ju inne på något väldigt allvarligt.

Kampanjen fortsätter

No hate-kampanjen fortsätter året ut, bland annat på Facebook och i Statens medieråds andra kanaler, och via youtuberturnén Tubecon. De kommande veckorna presenteras nya avsnitt av No hate-podden och nya No hate-filmer.

 

> Till inslag om No hate-dagen i P4 Stockholmlänk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster

> Till No hate-lektionen på lektion.selänk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster

 > Till Facebook-inlägget för skolor och biblioteklänk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster

> Till hashtagen #NoHateSE på Instagramlänk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster

> Till youtuberturnén Tubeconlänk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster

> Till No hate-sajtenlänk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster