Logotyp Statens medieråd
Logotyp Statens medieråd

Öka din kunskap om datorspel och spelande

Senast uppdaterad: 2016-10-25

Del av tangentbord med knapp "online gaming". Foto: Mostphotos

Foto: Mostphotos

För att kunna stödja barn i deras digitala vardag bör man försöka att bekanta sig med datorspel av olika slag. Vilka spelgenrer är mest tidskrävande? Vilka spel är populärast? Varför väcker spel ett sådant engagemang? När blir spelandet ett problem och vad skiljer problemspelaren från storspelaren?

Vad är onlinespel?

Ett onlinespel är ett spel där man spelar med, och mot andra personer över internet. Vissa spel kan man spela både online och offline, medan vissa spel endast existerar i den ena eller andra formen. När man talar om onlinespel avses enkelt att de spelas online och därmed inbegriper spelande med/mot andra på nätet.

Populära onlinegenrer

Spelen har ofta ett fantasy-tema och utspelar sig i världar där det finns troll, alver och magi. Spelaren representeras av en personlig karaktär (avatar) och deltar i spelvärlden tillsammans med tusentals andra spelare. Spelen har inget slut och går ut på att samarbeta med andra spelare för att utveckla sin personliga karaktär/figur. Exempel på spel: World of Warcraft, Star Wars: The Old Republic, Guild Wars 2.

En allt större del av dataspelandet sker online, och vissa spelgenrer har starkare kopplingar till problematiskt spelande än andra. Onlinerollspel (MMORPG) är en framträdande typ av spel i detta avseende. Spelar man offline kan man ta pauser och spela i sin egen takt. Onlinerollspel kännetecknas av att spelaren är delaktig i ett globalt, ständigt pågående skeende utan slut, där det alltid finns andra spelare uppkopplade. Detta gör att vissa lätt rycks med och kan uppleva det som svårt att sluta spela. Andra genrer har tydligare pauser (t.ex. mellan två omgångar av DOTA 2 eller League of Legends) och kortare sessioner (en omgång DOTA 2 kan ta mellan 30 och 60 minuter medan en raid i World of Warcraft kan pågå flera timmar i sträck utan paus).

I onlinerollspel är en och samma spelvärld befolkad av allt från hundra till flera tusen spelare som samarbetar, strider och kommunicerar med varandra över nationsgränser. World of Warcraft (WoW) är det mest kända spelet i denna genre.

Betalningsmetoder

Det finns olika betalningsmetoder för spel i denna genre. Vissa har en fast prenumerationsavgift per månad, t.ex. 100 kr. Andra har en gratismodell, men där man får betala för att låsa upp vissa delar av spelet.

Problemlösning och belöning

Onlinerollspel går ut på att bygga upp en personlig spelfigur (avatar) där man belönas med olika typer av utrustning/föremål när man utfört diverse uppdrag. Detta kräver både spelskicklighet och god samarbetsförmåga.

Att spela i lag – laglojalitet

Det är fullt möjligt att spela själv eller i mindre grupper, men för att besegra de svåraste motståndarna och därigenom få ta del av de bästa föremålen krävs att man deltar i tidskrävande gruppaktiviteter. Detta kan upplevas som kravfyllt och som en förpliktelse av vissa spelare.

Dessa spel kännetecknas av att man styr en eller flera figurer från ett fågelsperspektiv. Spelen har en tonvikt på snabba strategiska beslut. Den vanligaste spelformen är att man spelar en mot en. Oftast går den här typen av spel ut på att man samlar ihop resurser för att bygga upp en bas och sedan en armé bestående av olika karaktärer. Spelaren vinner genom att besegra den andra spelarens armé och förstöra deras bas. Varje spelomgång kan vara mellan tio minuter och upp till en timme. Exempel på spel: Starcraft 2.

Dessa kännetecknas av att man kontrollerar en karaktär i ett lag om (oftast) tre eller fem spelare, som tävlar mot ett annat lag bestående av lika många spelare. I likhet med strategispel så har man ett fågelperspektiv och spelar på en begränsad karta, men man utvecklar även sin personliga karaktär i likhet med ett rollspel. Varje spelomgång varar i ungefär en halvtimme till en timme. Spelen har en tydlig tävlingsprägel och ett starkt fokus på spelarens placering på olika topplistor. Den här speltypen är en av de mest framträdande inom e-sporten, det vill säga professionellt datorspelande. Exempel på spel: League of Legends, DOTA 2, Heroes of Newerth.

I dessa spel kan spelaren anta rollen som soldat i olika krigssituationer. Man genomför kortare strider med upp till 60 andra spelare på en karta med förutbestämda tidsbegränsningar. Målet är att besegra fiender och utföra uppdrag, t.ex. att ta över militärbaser eller frita gisslan. Spelen ställer höga krav på koordinations- och reaktionsförmåga och handlar i princip alltid om att besegra sina motståndare. Exempel på spel: Call of Duty, Battlefield, Counter-Strike.

Med detta avses sajter där spelaren registrerar sig som medlem och är representerad i form av en figur. På sajten kan man delta i en mängd olika typer av spelaktiviteter. Medlemskapet är ofta gratis, men om man vill utveckla sin figur snabbare eller få tillgång till särskilda föremål måste man betala mindre summor. Exempel på sociala nätverksspel: Habbo, GoSupermodel, MovieStarPlanet.

Spel i denna genre kan beskrivas som ett slags digitalt Lego. Man använder byggklossar för att skapa allt från enkla möbler till att återskapa historiska monument. Spelen är kända för att vara tidskrävande eftersom det inte finns något entydigt mål eller slut – fokus ligger snarare på kreativitet och utforskande. Exempel på spel: Minecraft.

Filmen Spel som livsstil (4,37 min)

Filmen "Spel som livsstil" är en film med unga röster om spel och spelande. Vad och varför spelar man? Och hur påverkar spelandet familjen?

Varför engagerar spel?

1. Alternativa världar och identiteter

Spelen erbjuder alternativa världar med spännande upplevelser.

2. Belöning och bemästrande

Spelen ger dig gott om tid till att klara av nya utmaningar och du belönas utifrån din insats och prestation.

3. Viljan att bli bättre

Det finns alltid en ny och bättre belöning runt hörnet, vilket gör att man hela tiden är motiverad att spela vidare. Man blir mer framgångsrik i spelet när man får bättre föremål och utrustning, vilket bidrar till en känsla av att man utvecklats som spelare. På samma sätt som en skogshuggare blir mer effektiv med en motorsåg än med en yxa. Det krävs samtidigt skicklighet för att hantera ett mer kraftfullt verktyg.

 

4. Kommunikation och social interaktion

I likhet med andra fritidsaktiviteter är det vanligt att ett helt kompisgäng börjar spela ett spel samtidigt. Många skaffar också nya vänner genom spelen. För många är det inte vilket spel man spelar som är det viktigaste, utan att man spelar med vänner och bekanta.

Vuxen och barn framför dator

Kommunikation med andra spelare är en central del för många som spelar. När det gäller onlinespel kommunicerar man i realtid med andra, under spelets gång, men även kommunikation utanför spelet är viktig, t.ex. i gillen (WoW) eller på forum, eller med kompisarna i skolan. Även offlinespelen genererar kommunikation, man talar om spelen, t.ex. hur man löser olika uppgifter i spelen.

Just kommunikationen med andra är en faktor som gör att spelförbud och restriktioner kan upplevas som frustrerande och orättvist för barn. Detta då det kan ta barnet ur sin sociala kontext och leda till sämre kontakt med vännerna. Om ett barn inte får spela spel på kvällen kan det exempelvis leda till en känsla av utanförskap i skolan, då barnet inte varit delaktig i den gemensamma aktiviteten kvällen innan, ungefär som att missa en fotbollsträning.

 

Alla kulturer har ord och uttryck som kan verka främmande för den som inte är insatt, men som har en specifik innebörd för dem som använder dem. Spelvärlden är inget undantag. Dialogen med barn och unga som spelar kan underlättas om du är bekant med några av de grundläggande begreppen.

Här är några sådana exempel:

  • EXPANSION/EXPANSIONSPAKET:
    Detta är större innehållsuppdateringar från tillverkaren av spelet som vidareutvecklar spelet och introducerar nya miljöer, fiender och möjligheter. Dessa uppdateringar betalar man för.
  • GUILD (KLAN, GILLE):
    Detta är grupper av spelare av onlinerollspel som spelarna själva skapar och administrerar. Vissa fokuserar på samarbete och prestationer inom spelet, medan andra främst fungerar som plattformar för socialt umgänge mellan medlemmarna. Ett gille kan bestå av några få medlemmar upp till flera hundra.
  • LAN (LOCAL AREA NETWORK):
    I privata LAN samlas vänner och bekanta för att spela mot och med varandra på samma (fysiska) plats.
  • LEVEL:
    Level kan både avse nivå i spelet och den nivå som en spelares karaktär har. I onlinespel avses oftast den erfarenhetsnivå som spelarens figur (avatar) har. Spelaren börjar på level 1 och stiger gradvis i nivå i takt med att man får poäng för att utföra uppdrag.
  • LOOT/BYTE:
    Föremål (rustningar, vapen etc.) som spelaren belönas med i spelet, när hen till exempel dräper en fiende eller genomför ett uppdrag.
  • MIKROTRANSAKTIONER:
    Mikrotransaktioner innebär att spelaren betalar en mindre summa för att t.ex. köpa ny utrustning till sin spelfigur. Spel som använder sig av mikrotransaktioner kallas ibland för Freemium spel, vilket är en kombination av de engelska orden Free och Premium. Med detta avses att de är gratis att spela, men för ökad funktionalitet och bättre utrustning måste man betala.
  • NOOB:
    En nedsättande beteckning på en nybörjare eller oskicklig spelare.
  • PATCH:
    Återkommande uppdateringar av spelet som introducerar nytt innehåll, justerar spelets regler eller löser tekniska problem (buggar). Dessa är gratis.
  • QUEST:
    Ett uppdrag med utgångspunkt i en historia eller berättelse som spelare genomför i spelet.
  • XP (EXPERIENCE POINTS):
    Erfarenhetspoäng som spelaren samlar på sig genom att genomföra uppdrag. Dessa ökar spelfigurens erfarenhetsnivå (level) och gör hen starkare.