Senast uppdaterad: 2019-06-18
Leksaksdinosaurier med kameror bakom ögonen och robotar med taligenkänningsteknologi – vad händer med den data som uppkopplade leksaker får tillgång till? Vilket skydd finns för barnen som användare? Statens medieråd var på plats när ämnet diskuterades i Bryssel.
Europakommissionen samlade experter för att diskutera uppkopplade leksaker. Foto: Statens medieråd.
När EU-kommissionens expertgrupp för Safer Internet for Children samlades för ett andra möte i Bryssel den 18 juni stod uppkopplade leksaker och skydd av personuppgifter på agendan.
Den rådande trenden att koppla upp produkter mot internet sätter fokus på frågor om informationssäkerhet. Stephane Chaudron från kommissionens forskningscenter menar att det kan finnas oklara skäl bakom datalagring.
— Vårt budskap till föräldrar är att sätta sig in i hur leksakerna fungerar, säger hon.
Expertgruppen lyfte även risker med marknadsföring riktad till barn på nätet. Som målgrupp är barn mer mottagliga för reklam och kan därför ha svårt att skilja på reklaminslag och annan information.
Mötet avslutades med goda exempel på medlemsstaternas arbete med att förbättra barns säkerhet online, där man bland annat arbetar med riktlinjer för familjer som funderar på att köpa uppkopplade leksaker.
Läs mer här:
> Kaleidoscope on the Internet of Toys
> Datainspektionen: Uppkopplade leksaker
> Statens medieråds rapport Marknadsmässig kurragömmalek? Barn, unga och dold reklam