Logotyp Statens medieråd
Logotyp Statens medieråd


Statens medieråd prisas för MIK för mig

Senast uppdaterad: 2019-11-06

Publishingpriset i kategorin webb: utbildnings- och instruktionssajter gick i år till Statens medieråd för utbildningsmaterialet MIK för mig.

Prisutdelning av Publishingpriset på en scen.

Från vänster: Jesper Rönndahl ger priset till Helena Dal och Anna Tornberg från Statens medieråd samt Jonas Lannering och Anna Strömberg från Springtime-Intellecta. Foto: Publishingpriset.

När årets Publishingpris delades ut på en gala i Stockholm den 5 november kammade Statens medieråd hem priset i kategorin webb: utbildnings- och instruktionssajter för det digitala utbildningsmaterialet MIK för mig. Nomineringen löd:

För en sajt med tydligt syfte, bra överblick, situationsanpassat innehåll och roliga illustrationer som är helt rätt för målgruppen.


— Otroligt roligt att denna så viktiga utbildningssajt uppmärksammas i en tid av frågeställningar kring demokrati, påverkan och relationer på nätet – för våra unga medborgare. Det fina samarbetet oss emellan är framgången i detta, säger Helena Dal, verksamhetsansvarig för information och vägledning under arbetet.

Vänder sig till skolor

MIK för mig är ett utbildningsmaterial i medie- och informationskunnighet (MIK) som vänder sig till skolor, skolbibliotek och folkbibliotek. Materialet lanserades 2017 och formgavs av Springtime-Intellecta på uppdrag av Statens medieråd.

— Vi la mycket tid på att hitta en form och paketering som är tilltalande, tydlig och användbar för målgruppen, så det känns jättekul att juryn lyfte fram just det. Nu hoppas vi att ännu fler lärare och bibliotekarier kommer att använda MIK för mig, säger Anna Tornberg, projektledare vid Statens medieråd.


Även Jonas Lannering (koncept & copy), Anders Bergkvist (art director) och Cecilia Wirseen (projektledare) vid Springtime-Intellecta samt medarbetare vid Cybercom Group arbetade med projektet.

FAKTA: Vad är Publishingpriset?

  • En årlig jurybedömd pristävling gällande redaktionell kommunikation och marknadskommunikation.
  • Publishingpriset är fristående från branschens organisationer och finansieras fullt ut av deltagaravgifter.

Mer information: