Logotyp Statens medieråd
Logotyp Statens medieråd


Sprid goda budskap på nätet

Senast uppdaterad: 2019-10-29

Måndagen den 4 november är det No hate-dagen – en dag för manifestation mot hot och hat på nätet. Alla som vill kan vara med och sprida goda budskap under hashtagen #nohate.

Bild

Vad är No hate-dagen?

Den 4 november varje år samlar kampanjen No Hate Speech Movement goda budskap, som en manifestation mot hot och hat på nätet. Här hittar du en No hate-logga att dela på nätet under hashtagen #nohate.

> Ladda ner logotyp för No hatelänk till annan webbplats

Tips till pedagoger

Planerar du lektioner om nätmobbning och näthat? På vår webbplats hittar du filmer och lektionsupplägg, material och verktyg för att hantera och motverka olika former av fientlighet på nätet.
> Till No hate Speech Movementlänk till annan webbplats

Tips till föräldrar

"Sociala medier på föräldriska" riktar sig till alla föräldrar som vill lära sig mer om vad de unga gör i sociala medier. Elva snabbguider tar upp skyldigheter och rättigheter, vilka personuppgifter som sparas och hur man gör om man vill lämna ett socialt nätverk.

> Till Sociala medier på föräldriskalänk till annan webbplats

Tips till dig som vill motverka näthat

Broschyren "Inte okej" riktar sig till alla som utsätts för näthat eller ser någon annan utsättas. Den berättar vad näthat är, konsekvenserna av näthat samt vilken hjälp som finns att få.

> Till broschyren Inte okej länk till annan webbplats


Fakta No Hate Speech Movement

  • På uppdrag av regeringen driver Statens medieråd No Hate Speech Movement, en kampanj som bland annat genomförs i syfte att höja kunskapen om rasism och liknande former av fientlighet på internet bland barn och unga.
  • No Hate Speech Movement började som en internationell satsning inom Europarådet. Statens medieråd har drivit kampanjen sedan 2013 och fick år 2017 uppdraget att genomföra kampanjen till 2020.
  • Inom kampanjen tar Statens medieråd fram informationsmaterial och pedagogiska verktyg. För att nå målgruppen barn och unga arbetar myndigheten främst via vidareförmedlare som nära-barn professionella och andra vuxna i barns och ungas närhet. Kampanjarbetet genomförs inom ramen för regeringens nationella plan mot rasism, liknande former av fientlighet och hatbrott.