Logotyp Statens medieråd
Logotyp Statens medieråd


Dom slår fast vikten av tydlig reklammarkering

Senast uppdaterad: 2019-12-09

Nu skärps kraven vad gäller tydlighet kring reklam i sociala medier. Patent- och marknadsöverdomstolen slår fast att bolaget bakom en influencer har brutit mot förbudet mot att göra reklam i sociala medier utan tillräcklig reklammarkering.

Små kartonger med shoppingvagnar ståendes på ett tangentbord.

Bolaget bakom en influencer har brutit mot förbudet mot att göra reklam i sociala medier utan tillräcklig reklammarkering, det slås nu fast av Patent- och marknadsöverdomstolen. Foto: Shutterstock.

Domen, som är vägledande, gäller tre inlägg, två bloggposter och en Instagram-publicering från 2016. I inläggen marknadsförs en tjänst som köper och säljer gamla begagnade mobiler. Blogginläggen var markerade med ”sponsored post ” och instamgraminlägget bar hashtaggen #samarbete. Tydliga markeringar, enligt bolaget.

Enligt Konsumentombudsmannen har influencern ”felaktigt uppträtt som konsument” och menar att det handlar om otillbörlig, vilseledande marknadsföring.

"I samarbete med" räcker inte

Patent- och marknadsöverdomstolen ger nu Konsumentombudsmannen delvis rätt och slår fast att reklammarkeringarna var bristfälliga, bland annat med hänvisning till bokstävernas storlek (för små) och färg (för svag). I domen slås fast att det inte räcker att skriva ”i samarbete med”, utan att det måste stå att det handlar om ett betalt samarbete.

Domen går ej att överklaga.