Senast uppdaterad:
Mellan 24 och 31 oktober pågår Unescos globala vecka för medie- och informationskunnighet, med temat att stå emot “infodemin”, desinformation i spåren av den pågående pandemin. I den här artikeln finns tips på resurser och verktyg för att stärka motståndskraft mot falska budskap och andra felaktigheter på nätet.
Årets Unesco Global Media and Information Literacy (MIL) Week har temat: “Resisting Disinfodemic: Media and Information Literacy for Everyone and by Everyone. Under veckan arrangeras evenemang runtom i världen i syfte att uppmärksamma vikten av medie- och informationskunnighet. På huvudkonferensen i värdnationen Sydkorea har flera talare lyft exempel på hur rykten och falska uppgifter spridits via sociala medier och hur människor som litat på dem farit illa.
Pandemin har lyft fram det livsviktiga i att ha kunskap och förmåga att finna trovärdiga källor - inte minst när hälsan står på spel. Som stöd har vi sammanställt tips från nätverket för medie- och informationskunnighet, MIK Sverige. De lyfter hur falska budskap sprids och hur man kan lära sig att stå emot felaktiga uppgifter. Här finns även material att använda i skolan.
Digitekets onlinekurs Coronainfodemin – Ett lackmustest på din motståndskraft mot falsk information har som syfte att ge en ökad förståelse för olika typer av desinformation och de problem som detta medför. Kursen tar bland annat upp frågor som “Varför ökar mängden falsk information vid kriser?” och “Vilka risker medför falsk information?”.
Hos Digiteket finns också artiklarna:
Akta dig för bensinpumps-hiv! – Varför sprider vi falska nyheter?
På Internetstiftelsens sajt Internetkunskap finns material som stöttar dig i att bli en säker och medveten internetanvändare. Här hittar du materialen: Källkritik på internetkunskap.se och Desinformation på internetkunskap.se
.
Internetstiftelsen erbjuder också färdiga lektioner i källkritik för grundskolan på Digitala lektioner.
Specialpedagogiska skolmyndigheten erbjuder material på teckenspråk för att ge elever en introduktion till att tänka kring källkritik. Materialet innehåller även tips på hur man kan gå tillväga för att kolla källan.
För grundsärskolan finns Luna kollar källan - lektionsmaterial om källkritik och reklam.
Statens medieråds podd Medieborgarpodden gästas av Frederick Fooy, expert på Myndigheten för samhällsskydd och beredskap. Han diskuterar hur desinformation och propaganda delvis tar sig nya former under en pandemi som covid-19.
För den som vill arrangera en egen aktivitet under veckan har världshälsoorganisationen WHO samlat 10 tips på hur man kan göra.
Hos Unesco finns dokument att ladda ner med tips på hur veckan kan uppmärksammas för bland annat skolor, bibliotek, ungdomsorganisationer och städer.
Alla resurser i dokumentet:
> Digiteket: Coronainfodemin – Ett lackmustest på din motståndskraft mot falsk information
> Digiteket: Misinformation är smittsamt
> Digiteket: Akta dig för bensinpumps-hiv! – Varför sprider vi falska nyheter?
> Internetstiftelsen: Källkritik på internetkunskap.se
> Internetstiftelsen: Desinformation på internetkunskap.se
> Internetstiftelsen: Digitala lektioner i källkritik för grundskolan
> Specialpedagogiska skolmyndigheten: Material på teckenspråk om källkritik
> Specialpedagogiska skolmyndigheten: Luna kollar källan - lektionsmaterial om källkritik och reklam
> Statens medieråd: Medieborgarpodden