Senast uppdaterad:
Hälften av befolkningen över 60 år är osäker på vad som är en falsk nyhet, visar en ny undersökning från norska mediemyndigheten Medietilsynet.
En ny undersökning visar att färre äldre än yngre i Norge kan identifiera en falsk nyhet på nätet. Foto: Shutterstock.
Myndigheten redovisar nu den första kartläggningen av hur det är ställt med kritisk medieförståelse i den norska befolkningen. Med kritisk medieförståelse avses de kunskaper och färdigheter som krävs för att kunna orientera sig i dagens dynamiska medielandskap och göra informerade val om det medieinnehåll man konsumerar, skapar och delar. Det är alltså mycket likt det vi i Sverige kallar medie- och informationskunnighet.
Studien delar in befolkningen i fyra huvudgrupper vad gäller förmågan till kritisk medieförståelse:
Undersökningsresultaten visar att färre äldre än yngre kunde identifiera en falsk nyhet på nätet och att de äldre i lägre grad använde metoder som kan avgöra om ett innehåll är falskt.
De yngres låga användning av traditionella medier pekas också ut som en svaghet. Medietilsynet kommer att fortsätta sina insatser mot barn och unga men räknar nu med att delvis ställa om sitt fokus:
— Nu behövs det krafttag för att öka den kritiska medieföreståelsen hos dem över 60, säger myndighetens direktör Mari Velsand.