Senast uppdaterad:
Youtube-profilerna Figgehn, Felicia Bergström och Marcel Jehrlander. Foto: Statens medieråd.
Här kan du se Youtubers ge sina bästa råd om nätet i fristående temafilmer om allt från näthat till reklam i egna kanaler.
I dag drar videobloggar storpublik på nätet. Enligt Statens medieråds rapport Ungar & medier 2017 konkurrerar videobloggarna starkt med tv och film inom barn- och ungdomskulturen.
För flickor i alla åldersgrupper och för pojkar i åldrarna 13-16 år lockar den mest populära vloggaren större publik än det mest populära tv-programmet. Det finns inga entydiga skillnader mellan pojkar och flickor angående i vilken utsträckning de följer videobloggare. Spelinriktade kanaler förefaller mest populära bland pojkar medan mode och livvstil i högre grad anges av flickor. Hos pojkar såväl som flickor i alla aktuella åldersgrupper toppar Youtube listan över populäraste sajter.
I sju fristående filmer som riktar sig både till pedagoger och vårdnadshavare och direkt till barn och unga ger Youtube-profilerna Felicia Bergström, Figgehn och Marcel Jehrlander sina bästa råd om nätet. Filmerna är uppbyggda kring olika teman och besvarar frågor som: