
MIK för mig är en igångsättare för att lyfta MIK-frågorna bland lärare och elever. Men hur går man vidare så att det inte stannar vid en enstaka lektion eller temadag? Hur kan man lägga upp ett långsiktigt arbete kring medie- och informationskunnighet som verkligen utvecklar och levandegör frågorna i den dagliga verksamheten? Hur ser man till att arbetet inte blir beroende av en enda eldsjäl, utan att det verkligen involverar både lärare, bibliotekarier och rektorer?
Här ger vi dig tips på hur MIK-arbetet kan utvecklas på din skola.
Börja med att utse roller: en samtalsledare och en som dokumenterar. Samtalsledaren är sammankallande.
Syftet med detta steg är att på ett strukturerat sätt komma igång med arbetet och bekanta sig med begreppet medie- och informationskunnighet. Syftet är också att se på kopplingarna till styrdokumenten samt att bekanta sig med forskning inom området.
Tips på litteratur för att reflektera över frågorna
Börja med att kartlägga hur ni arbetar med medie- och informationskunnighet i skolan i dag. Det är nu ni analyserar hur det ser ut på er skola för att kunna förstå och bedöma utvecklingsbehoven. Formulera sedan en realistisk målbild för hur ni vill att det ska se ut i framtiden. Därefter fastställer ni er metod för hur ni ska ta er dit. Tänk på att detta moment kan ta olika lång tid.
Exempel på frågor:
I detta steg prövar ni er metod med eleverna i lärandet. Ni har själva fastställt er metod i kartläggningsfasen. Dokumentera gärna hur ni gör och förhåller er till ämnet.
Hur blev det? I detta steg drar ni era lärdomar från arbetet och analyserar vad som gick bra och vad som gick mindre bra. Utvärdera.
Nu kan ni planera hur ni på ett systematiskt sätt kan gå vidare i arbetet. Tillsammans lägger gruppen en plan för det fortsatta arbetet. Kartläggning av nuläge, analys och uppställande av mål börjar nu om. Ta än en gång utgångspunkt i frågor som: Var är vi? Vart ska vi? Hur gör vi? Hur blev det?
Ytterligare frågor:
Ladda ner övningen som en Powerpoint och genomför den med ditt arbetslag!