Logotyp Statens medieråd
Logotyp Statens medieråd
MIK för mig logotyp
stäng

Det nya hotet - så gjorde vi filmen. Om vinklade budskap.

Lär dig känna igen påverkansmetoder och i vilket syfte de görs.

Se filmen

Titta först på filmen Det nya hotet innan du ser filmen ovan.


Se filmen Det nya hotet - så gjorde vi filmen med undertexter på olika språk:
Svenskalänk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster
Engelska länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster
Franskalänk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster
Arabiskalänk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster


Diskussionsfrågor

I filmerna används flera metoder för att försöka påverka dina känslor och åsikter.

  • Vilka metoder kommer du ihåg?
  • Känner du till några andra?
  • Har du stött på metoderna som används i filmen förut? Om ja, när?


Vem eller vilka påverkar dina åsikter mest? Börja med att rangordna själv och diskutera gemensamt.

  • Vänner
  • Föräldrar
  • TV och tidningar
  • Reklam
  • Forskning
  • Eget alternativ

Tips!

Denna film ska ses efter filmen Det nya hotet. Se dem gärna under samma tillfälle och följ upp med diskussionsfrågor.


Publicerat den

Publicerat den


10 minuter

projektor/TV