Logotyp Statens medieråd
Logotyp Statens medieråd
MIK för mig logotyp
stäng

Det nya hotet - så gjorde vi filmen. Om vinklade budskap.

Lär dig känna igen påverkansmetoder och i vilket syfte de görs.

Se filmen

Titta först på filmen Det nya hotet innan du ser filmen ovan.

 

Se filmen Det nya hotet - så gjorde vi filmen med undertexter på olika språk:
Svenskalänk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster
Engelska öppnas i nytt fönster
Franskalänk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster
Arabiskalänk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster


Diskussionsfrågor

I filmerna används flera metoder för att försöka påverka dina känslor och åsikter.

  • Vilka metoder kommer du ihåg?
  • Känner du till några andra?
  • Har du stött på metoderna som används i filmen förut? Om ja, när?


Vem eller vilka påverkar dina åsikter mest? Börja med att rangordna själv och diskutera gemensamt.

  • Vänner
  • Föräldrar
  • TV och tidningar
  • Reklam
  • Forskning
  • Eget alternativ

Tips!

Denna film ska ses efter filmen Det nya hotet. Se dem gärna under samma tillfälle och följ upp med diskussionsfrågor.


Publicerat den 04 okt 2018

Publicerat den 04 okt 2018


10 minuter

projektor/TV