Logotyp Statens medieråd
Logotyp Statens medieråd
MIK för mig logotyp
stäng

Det nya hotet - så gjorde vi filmen. Om vinklade budskap.

Lär dig känna igen påverkansmetoder och i vilket syfte de görs.

Se filmen

Titta först på filmen - Det nya hotet innan du ser filmen ovan.


Diskussionsfrågor

I filmerna används flera metoder för att försöka påverka dina känslor och åsikter.

  • Vilka metoder kommer du ihåg?
  • Känner du till några andra?
  • Har du stött på metoderna som används i filmen förut? Om ja, när?


Vem eller vilka påverkar dina åsikter mest? Börja med att rangordna själv och diskutera gemensamt.

  • Vänner
  • Föräldrar
  • TV och tidningar
  • Reklam
  • Forskning
  • Eget alternativ

Tips!

Denna film ska ses efter filmen Det nya hotet. Se dem gärna under samma tillfälle och följ upp med diskussionsfrågor.


Publicerat den 26 jan 2017

Publicerat den 26 jan 2017


10 minuter

projektor/TV