Logotyp Statens medieråd
Logotyp Statens medieråd

Vem betalar för medierna?

Senast uppdaterad: 2016-11-23

Mynt på ett bord. Stocksnap cc-licens: Negative Space.

Många medier är reklamfinansierade. Stocksnap cc-licens: Negative Space.

Många medier betalas genom avgifter eller
med reklam.
Ett nytt sätt att betala är att sälja information
om vad människor gör på internet och vilka sidor
du och andra besöker.

På internet är mycket gratis men en del företag
säljer information för att skicka reklam till dig.
Därför är det viktigt att veta vem som betalar
för medierna och att inte lämna information
till vem som helst.

I Sverige finns två typer av bolag som arbetar
med massmedia.

  • Public service får pengar genom radio- och tv-avgiften.
  • Reklam-finansierade medier får pengar genom
    att företag köper plats för att visa sin reklam.

Avgifter

Public service är SVT, UR och Sveriges Radio.
SVT är Sveriges Television och UR är Utbildningsradion.
De får sina pengar genom radio- och tv-avgiften.

Public service är radio och tv utan reklam.
Inga politiker eller företag får bestämma program
eller bestämma innehållet i programmen.

Public service ska vara bra tv och radio för alla.
Det är olika typer av program på flera språk.

Kommersiella medier

Kommersiella medier ska ge vinst åt sina ägare.
TV4, radiokanalen Mix Megapol och tidningar
som Dagens Nyheter, Metro och Aftonbladet är
exempel på kommersiella medier.

Kommersiella medier får pengar genom att företag
betalar för att göra reklam och annonsera i dem.
De får också pengar genom att sälja papperstidningar.

Det är dyrare att annonsera och göra reklam i
medier som har många tittare och lyssnare.

Stöd från staten

I Sverige får en del massmedier stöd från staten.
Det vanligaste stödet är press-stödet som betyder
att staten hjälper dagstidningar med pengar,
så tidningarna kan fortsätta att komma ut.

Staten ger också stöd till en del biograf-film
och till några tidskrifter som skriver om kultur.

Nya sätt att få pengar

Det finns olika sätt att tjäna pengar på internet.
Netflix får till exempel pengar från de som prenumererar.
De som använder Itunes store får betala för musik-filer
som de laddar ner.

Det börjar bli vanligare med en ny typ av tjänster,
som kallas ”free-2-play-tjänster”.
Det betyder att du kan spela digitala spel gratis,
men att du kanske måste betala för att kunna
gå vidare i spelet.

Information säljs

Mycket av det som finns på internet vekar vara gratis.
Men till exempel Facebook och Google samlar in
information om de som använder sajterna.
Sedan säljer de information till annonsörer.

Det gör att du kan få reklam som de tror att du
är intresserad av för att du har besökt vissa
webbsidor tidigare.

Om du och en vän använder Google och söker
på samma ord från olika datorer,
så kommer ni nog att få olika resultat.
Det beror bland annat på vad ni har sökt
på tidigare.