Logotyp Statens medieråd
Logotyp Statens medieråd

Så söker du information

Senast uppdaterad: 2016-11-23

Bild på en karta med händer som håller i den. Unsplash CC0-licens: Sylwia Bartyzel.

Hur hittar vi relevant information i dagens överflöd? Unsplash cc-licens: Sylwia Bartyzel

Innan internet fanns fick vi nästan bara information
som någon annan hade valt åt oss.
I tidningar, tv och radio bestämde redaktörer
vilken information vi skulle få.

Nu kan alla söka information på internet.
Därför behöver vi hjälp för att veta vad
som är riktigt och viktigt.

Här är en lista för hur du kan söka på internet.
1. Vad vill du veta?
Börja med att tänka på en fråga.
Vad är det exakt du vill veta?

2. Välj sökord
Välj sökord när du vet vad du ska fråga.
Prova att sätta ihop olika sökord och att använda
ord som betyder samma sak.

Du kan också söka på en tid, som senaste månaden.
Du kan också söka på engelska eller något annat språk
för att få mer information.

3. Välj bra källor
En källa kan vara en text eller en person som
informerar om något.
I listan du får på datorn över sökresultat står
från vilka källor informationen kommer.
Vilka källor som är bäst beror på vad du vill veta
och hur mycket du vet om ämnet.

Ibland finns en källa som är expert på ett ämne.
Om du vet källan kan det vara bäst att söka där.
Söker du till exempel statistik om befolkningen i Sverige,
så har Statistiska centralbyråns hemsida bäst information.


4. Anpassa antalet träffar

Fick du många träffar på din sökning?
Du kan begränsa sökningen genom att:

  • Bara söka sidor på svenska.
  • Bara söka på en speciell webbplats.
  • Använda ett mer speciellt ord,
    till exempel angorakatt istället för bara katt.
  • Skriva en hel mening med citationstecken före
    och efter som ”Vilka vitaminer finns i blåbär?”
  • Sätta minustecken framför sökord som du inte vill
    ska finnas med i resultaten från dina sökningar.
    Skriv till exempel bilar –SAAB om du vill läsa om
    alla bilar utom SAAB-bilar.
  • Välj en speciell typ av dokument,
    till exempel pdf-filer eller wordfiler.


Fick du få träffar på din sökning?
Du kan få fler träffar genom att:

  • Söka på fler språk än svenska.
  • Byta ditt sökord mot ett mindre speciellt ord,
    till exempel elefant istället för stäppelefant.
  • Bara använda ett eller ett par sökord och inte
    använda meningar inom ”citationstecken”.

5. Spara källorna
Skriv källan och var du har hittat informationen,
om du har fått ett resultat som du tycker är bra.

Det är lätt att ändra information på nätet.
Spara därför en bild av sidan och skriv
vilket datum du hämtade informationen.
En sparad bild av en sida på datorn kallas skärmdump.

6. Kolla källan
Kontrollera att du kan lita på källan.
Ta reda på vem som ger informationen du
har hittat och varför informationen ges.