Logotyp Statens medieråd
Logotyp Statens medieråd

Rätt information

Senast uppdaterad: 2016-11-23

Flickr cc-licens: verbeeldingskr8.

I dag finns väldigt mycket information.
Det är inte svårt att hitta informationen,
men det är svårt att hitta den som är riktig.

Därför måste vi fundera på vem som ger informationen och varför vi får den. Det kallas källkritik. En källa kan vara en text eller en person som informerar om något.

Innan internet fanns fick vi mest information
genom tv, radio och tidningar.
Där finns en person som är ansvarig för de
texter och bilder som blir publicerade.

Nu kan alla publicera texter och bilder
på internet och andra ställen.
Därför är det bra att använda flera källor för
att kontrollera om informationen är riktig.

Vem informerar?

Det är många som försöker påverka massmedier
för att ge information eller andra budskap.

Massmedier är till exempel tv, tidningar och internet.
Politiska partier vill till exempel skapa egna nyheter,
som de vill att tidningarna ska skriva om och
att tv och radio ska berätta om.

Även om informationen kommer från en källa
som verkar vara sann och riktig,
så måste vi tänka på vem det är som informerar.

De mest sanna källorna

De flesta bra nyhets-förmedlare berättar om
sina källor och var de fått informationen.
Det kanske står ”enligt TT” i texten.
TT betyder Tidningarnas Telegrambyrå.

Två källor eller flera

Ibland intervjuar journalister flera personer
om något som har hänt.
Det ska vara med personer som inte känner
varandra och inte har kontakt med varandra.

Att olika källor berättar om samma sak
kallas att få en nyhet bekräftad.

Vi måste tänka extra mycket om nyheter är
sanna om vi inte får veta källan.

Källkritik på nätet

På internet är det lätt att publicera nästan
vad som helst.
Då är det svårt att veta vilken information
som man kan lita på.

Ett problem är också att information på internet
kan ändras på ett enkelt sätt.
Det går att ta bort text och byta till en ny text.

Wikipedia är exempel på en sida som ändras
hela tiden och där alla som vill kan skriva.

Här är en lista för källkritik på nätet:

1. Vem?

  • Vem har skapat sidan?
  • Är det ett företag du känner till eller en
    person som du känner?
  • Är det en expert som säger något?

2. Varför?

  • Varför har någon skapat webbplatsen?
  • Är det för att ge sprida information eller för att
    säga vad man tycker om olika saker?
  • Är det för att tjäna pengar?

3. Vad?

  • Vilken typ av information finns på sidan?
  • Kan du lita på det som står på sidan?
  • Tror du att källan är den rätta?
  • Finns det flera olika källor?

4. När?

  • När blev sidan uppdaterad?
  • Om det var länge sedan någon skrev på sidan,
    så kanske det som står inte är rätt.
  • Fungerar länkarna fortfarande?

5. Hur?

  • Hur hittade du sidan?
  • Kom du dit via en källa som du litar på?

Det är lätt att göra en snygg sajt och fina sidor,
men innehållet kanske är dåligt.
Det är bra att kontrollera information,
som texter, webbsidor och bilder.
Källkritik är speciellt viktigt på nätet.