Logotyp Statens medieråd
Logotyp Statens medieråd

Social online

Senast uppdaterad: 2016-11-23

Bild på en halvglob täckt med bilder på ansikten. Pixabay cc-licens: geralt.

Vi har idag en mängd nya kontaktytor mot både nära och avlägsna vänner. Särskilt flickor i tonåren är aktiva i sociala medier. Pixabay cc-licens: geralt.

Facebook, Twitter och Instagram är sociala medier.
Det är deltagarna själva som skriver, lägger ut bilder
och har kontakt med andra som är med.

Många människor har alltid mobilen i fickan och
i mobilen finns internet.
Det gör att de kan läsa, skriva och kommunicera.
Sociala medier gör också att vi kan hitta personer
att diskutera med, be om hjälp och hjälpa andra.

Sociala medier för pojkar och flickor

Sociala medier är populära bland både pojkar
och flickor, men flickor använder sociala medier
mer än pojkar.

Pojkar använder istället dator och tv-spel mer.
Men flera av de mest populära spelen är ungefär
som sociala medier i form av spel.

Bilden i sociala medier

Många unga kommunicerar på nätet med bilder.
Bilderna är istället för text för att berätta något.

Att gilla en bild på Instagram betyder att du gillar bilden.
Det visar också vänskap och kontakt med personen som
har publicerat bilden.

En typ av bilder som många pratar om är ”selfies”.
Det är en bild på sig själv tagen med mobilkamera.
Flickor ändrar ofta bilden så att de ska se söta ut.
Det kallas att göra ett ”duckface”.
Pojkar ändrar ofta bilden så att de ska se bestämda ut.
Det kallas ”stoneface”.

Visa vem man är

Sociala medier gör det möjligt att få kontakt med
människor i andra städer och i andra länder.

Sociala medier gör det också möjligt att välja vilka
bilder vi visar av oss själva och vad vi berättar
om oss för andra.

De flesta väljer att visa fina bilder på sig själva
och att skriva om bra saker som de gör.

Kan nå många människor

Sociala medier gör att vi kan diskutera med några
personer eller med många personer.
Diskussionerna kan till exempel vara via bloggar,
online-spel, podradio och videor på YouTube.

Sociala medier gör att många människor snabbt kan
få samma information.